joi, 18 decembrie 2008

Noul sef de la Rompetrol Group: Nu avem cum sa evitam o achizitie in Rusia

Americanul Andre Naniche (49 de ani), omul care a lucrat la restructurarea operatiunilor downstream TNK - BP din Rusia, anunta noua schema de conducere a structurilor grupului Rompetrol, ale carui operatiuni acum cuprind 12 piete de la Atlantic la Marea Caspica.
Puternica schimbare de structura a avut loc dupa preluarea com/paniei franceze Dyneff la finele lui 2005, care a insemnat deschiderea celui de-al doilea front major de operatiuni in Occident, dupa cel din zona Balcanilor si a Marii Negre.


Conducerea grupului Rompetrol doreste pentru 2008 o listare a actiunilor pe o bursa externa, Londra sau alta, ca o companie petroliera integrata, pentru aceasta fiind vizata o achizitie majora in sectorul de productie din Rusia.
Grupul Rompetrol are de acum patru unitati de business - explorare & productie (upstream), rafinare, retail & marketing si trading, care vor fi conduse in ordine de scotianul Peter Hamilton, Cosmin Cocean, Eric Chis si Dan Ionescu. Cei patru vor conduce astfel segmentele de business, fiecare avand propria strategie de dezvoltare in cadrul strategiei generale a grupului.
Obiectivul este ca grupul Rompetrol, care dupa cifra de afaceri oficialii sustin ca a ajuns in clubul primelor 20 de societati petroliere din Europa, sa ajunga de la 6 mld. $ in 2006 la o cifra de afaceri intre 12 si 20 mld. $ in urmatorii cinci ani si un EBITDA (profit operational) de 5% din volumul businessului.
Dinu Patriciu se va ocupa direct din pozitia de presedinte si CEO (director general executiv) al grupului Rompetrol de fuziuni & achizitii, acestuia raportandu-i direct Alexandru Bucsa, directorul financiar (care are si pozitia de vicepresedinte al grupului) si Andre Naniche, directorul operational.
Naniche va coordona, in fapt, toate companiile care fac parte din structura grupului Rompetrol.
"In trecut, am fost organizati in aproximativ 22 de societati, majoritatea cu activitati diferite, insa lucrand la multe proiecte similare. In discutiile cu Dinu Patriciu si Phil Stephenson, ne-am gandit ca restructurarea ar fi o idee buna, avand in vedere doua obiective - unul de a plasa autoritatea si responsabilitatea in mainile persoanelor ce cunosc afacerea, iar al doilea sa obtinem un profit cat mai mare si sa cheltuim cat mai putin", spune Naniche.
"Am organizat grupul in patru unitati de business. Eu vin din lumea corporatiilor occidentale, iar BP, unde am lucrat, este organizat in unitati de afaceri. Din activitatea mea la BP am invatat ca atunci cand ai acest tip de structura, te poti adresa unei persoane, care este responsabila de intreaga sfera a acelei ramuri de afaceri, mult mai usor decat intr-o ierarhie piramidala", explica directorul operational al grupului.
Cei patru lideri de business unit vor avea fiecare o organizatie cu propriile structuri de resurse umane, juridic, financiar si celelalte departamente necesare. Aceasta este noua organizare a zonei operationale a Rompetrol.
Pe zona activitatilor financiare, exista doua grupuri - unul ce se ocupa de operatiuni curente precum contabilitatea, audit, raportare financiara, iar al doilea este un grup de planificare si analiza, cu analisti si personal care va fixa tinte, va elabora planuri de afaceri si va monitoriza toate activitatile din grup.
Strategia grupului Rompetrol se schimba si ea, facand pasul de la un jucator de marketing si rafinare catre postura de trader care-si utilizeaza propriile active. "De exemplu, capacitatea rafinariei noastre Petromidia se situeaza undeva la 350.000 de tone de titei pe luna. Vom cumpara mai multa materie prima decat am avea nevoie pentru rafinarie, poate 400.000 sau 500.000 de tone si vom procesa cele mai potrivite materii prime pentru rafinaria noastra, iar restul il vom vinde altei rafinarii", mai spune Naniche.
Scopul este ca, in final, sa nu depinzi atat de mult de marja din rafinare prin contrabalansarea cand este cazul cu o marja buna in trading (comert). Nevoile de investitii ale grupului Rompetrol sunt estimate la aproximativ 1 mld. dolari in urmatorii 3 - 5 ani.
Pe upstream, tinta Rompetrol este o productie de 750.000 de tone pe an, care ar putea costa Rompetrol intre 200 si 400 mil. $.
Intrebat de ZF daca bugetul de investitii de circa 400 mil. $ din upstream include in mod special o achizitie in Rusia, Naniche a confirmat: "Desigur. Nu avem cum s-o evitam", adaugand ca nu este prima pe lista prioritatilor. In rafinare, investitiile vor fi si ele de ordinul a 200 - 250 mil. $, aici fiind inclusa si partea de petrochimie, iar in retail (benzinarii si depozite) - de 225 - 250 mil. $.
Strategia Rompetrol vizeaza pozitionarea Dyneff ca un jucator national pe piata benzinariilor din Franta, ceea ce nu exclude achizitii. In vizor, intra si asigurarea unei surse stabile pentru alimentarea Dyneff, ideala fiind varianta unei rafinarii proprii, in zona apropiata Dyneff. Ceea ce ar putea insemna o potentiala achizitie a unei rafinarii in zona.